torstai 11. kesäkuuta 2015

Oppimistehtävä 1-a

Teen tehtävän yksi paloissa, muuten siitä tulee liian pitkäveteinen luettava. Kukaan ei jaksaisi keskittyä.

1 a) Minulle tutut mediat
 Minulle tuttuja sosiaalisia medioita on enemmän kuin arvasinkaan.  Syy on niinkin yksinkertainen kuin, en tiennyt mitkä kaikki luetaan ko. mediaksi. Elikkäs alan sanasto on ollut minulle kuin vieraskieli. Olen käyttänyt facebookia, Bambuseria, Picasaa, Huutonettiä, IRC-galleriaa Suomi24:, lukenut joitakin blogeja lisäksi YouTube. Skype ja Whatsup ovat olleet myös käytössä.
Eniten olen käyttänyt Facebookia ja  Picasaa. Kerron Facebookista ja sitten eräästä yhteisöstä, joka on ollut minulle hyödyksi matkaillessani, HelpX-sivustosta.
Fb on verkkoyhteisö, jota itse käytän lähinnä yhteyden pitämiseen. Olen mukana muutamassa ryhmässä, joista osa on suljettuja. Fb:ssa löytyy pelejä, joita en käytä. Bloggaan kaikki pelipyynnöt pois. Valokuvia ja ajatelmia samoin kuin hyviä kirjoituksia on kiva jakaa. Verkkoyhteisönä fb on sillä tavoin mukava, että siellä voi olla aktiivinen monella tapaa: aktiivinen seurailija, aktiivinen kommentoija ja sitten vähemmän aktiivinen tietojen/juorujen/… keräilijä. Erilaiset myynti/osto/vaihtopalstat ovat myös kätevästi saatavilla. En tosin itse niitä käytä, mutta lähipiiri.
Lapset ovat minua fb asioissa opastaneet.
Työni (olen maanviljelijä) kannalta facebook, voi olla maaseudun ja eläinten tuntemuksen ja tietämyksen ilosanoman levittäjä sekä maaseudun ymmärryksen lisääjä. Maaseutunuoret ovatkin jo tällä saralla aktivoituneet, mutta muunkinlaista maaseutukuvaa olisi hyvä eri medioissa olla.
HelpX sivustoon tutustuin ollessani kolme kuukautta matkoilla. En halunnut käyttää kaikkia rahojani asumiseen ja ruokailuun sekä halusin tutustua paikallisiin ihmisiin, tällöin avuksi tuli helpX.
Kyseisellä sivustolla tavalliset (myös yhteisöt) ihmiset tarjoavat kotejaan/maatilojaan/ veneitään.. asuin sijoiksi vastapalvelukseksi matkailija tekee töitä enemmän tai vähemmän. Osa ihmisistä, joiden luona asuin, on vieraillut myöhemmin Suomessa. Vastaava sivusto on  WWOOF:ing, mutta se keskittyy pelkästään luonnonmukaisiin maatiloihin ja minä halusin tehdä jotain muuta, kuin maatilan töitä. 
HelpX  sivuilla voi liikuskella vapaasti, mutta jos haluaa profiloitua ja olla yhteydessä vastapuoleen, tulee maksaa pieni maksu (silloin muistaakseni 24 Australian dollaria) ja sitten pysyi kirjautuneena kaksi vuotta. Kävin vuotta myöhemmin samoilla maksuilla kuukauden reissun toisaalla. Halpaa!
Tämän sivun bongasi sisareni. WWOOF-sivusto oli minulle ennestään tuttu.

Harrastukseni ovat liikunnanalalla ja siellä lapset ja nuoret ovat lähimpänä sydäntä. Ajattelen niin, että ennen kuin lapset ja nuoret (tai aikuiset) totutetaan some maailmaan, heihin on juurrutettava liikkuminen. Terveet elämäntavat ensin ja vasta sitten voidaan alkaa puhumaan muusta. Kun pohjatyö on tehty, some antaa paljon mahdollisuuksia tiedon välittämiseen nopeasti ja ekologisesti.

2 kommenttia:

  1. Olisi kiva lukea kokemuksiasi HelpX-matkailusta. Mitä hommia teit, kuinka paljon, mitä velvoitteita yösijaa vastaan... Sopisiko perhematkailuun? Kiinnostavaa,! Minulle myös WWOOF-on tuttu, olen nettisivuilla seikkaillut.

    Meillä on juuri tuollainen "juurrutettu" liikkuva lapsi. Ihan mahdoton, koko ajan on menossa :) ja siinä sivussa liikuttaa meitä vanhempiakin. Pelituokiot pysyvät itsestään lyhyinä, kun liikkuminen on "verissä". Emme ole nähneet tarpeelliseksi rajata peliaikaa mitenkään, koska poika ei yksinkertaisesti jaksa tapittaa peliä kovin kauan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun kokemukset helpXstä ovat Kanadasta, Australiasta ja Uudesta Seelannista ja ainakin niissä maissa löytyy paikkoja joihin voi mennä perheen kanssa. Kanadan kohteessani on ollut useitakin perhereissaajia.
      Minä etsin tietoisesti paikkoja, joissa tarvitsi tehdä vain vähän töitä ;) ja paras paikka oli sellainen, että emäntä sanoi, että ei nyt viitsitä tehdä niin paljon töitä vaan lähdetään vähän vaeltelemaan- hän kaipasi vain kansainvälistä seuraa. Jos haluaa tehdä pitkää niin sellaisiakin paikkoja löytyy!
      Pääosin tein puutarha ja kodinhoitotöitä, mutta sitten on kotivahti tai laivakokki tai lastenhoitaja tai.... mahdoillisuuksia.
      Sisareni blogissa lainaavain.blogspot.com (vuosi 2012) on juttua parista paikasta ja muutama lisää 2014 vuoden alussa. Joitain kuvia ja pikkujuttuja löytyy mun facebookista (2012,2013). 2012 oltiin sisareni kanssa muutama viikko yhdessä ja sitten minä oli vielä reilun kuukauden yksin. 2013 minä olin yksin ja 2014 sisareni omalla reissulla.

      Poista