tiistai 16. kesäkuuta 2015

Oppimistehtävä 2-c

2c) Etsi verkosta jonkin työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöt

Tutustuin koulujen some-säädöksiin.
Koulumaailmassa lähtökohta on oppilaiden tasapuolinen ja –arvoinen kohtelu, oppilaan iän ja tason huomioiminen, suunnitelmallisuus sekä eettisyys.  Valtiovalta tekee suuret linjaukset ja koulutuksen järjestäjä (yleensä kunta) arvioi vuosittain laitteiston, aineiston ja muun toteutuman. Käytännössä arviointi on opettajakunnan tehtävä ja mahdollisesti viime kädessä arvion tekee rehtori, mahdollisesti muutaman opettajan avustuksella.

Pohdinta: Some on tullut kouluihin hurjalla vauhdilla. Oppilaat ja opettajat ovat koekaniineina digimaailman laajetessa. Tekniikka on valmis, mutta tekniikkaa vastaavaa kokemusta ei ole. On vain suunnitelmat, joita ei (riittävästi) aiemmin ole kokeiltu. Ollaan siis tilanteessa, jossa jälleen kerran, tulevaisuus tulee näyttämään millainen hyppy, vauhdilla, tulevaisuuteen tehdään. Henkilökohtaisesti kannan huolta koneen näpyttelyn lisääntymisestä ja sähkökentissä istumisesta vs. kädentaitojen hallinta ja ulkoilman & liikunnan lisääminen.


Koulun tulee tehdä yhteistyötä vanhempien kanssa. Suuri osa vanhemmista ei pysty tällä hetkellä osallistumaan lapsensa opiskelukeskusteluun, koska heillä ei ole riittävä sosiaalisen median tietämys. Koulu-vanhemmat-oppilas kolmikanta ei siis tällä hetkellä pysty toimimaan hyvin.
Kuitenkin sosiaalinen oppiminen on nähtävä mahdollisuutena, mutta tapahtuuko jotain peruuttamatonta, jos kehitystä hieman hidastetaan?

4 kommenttia:

  1. Heippa! Lueskelin blogiasi ja teksti kiinnitti opiskelijana huomioni. Koulujen pitäisi tehdä opettajille koulutuksia, joissa opettavat laitteiston käytön. Monta kertaa olen ollut tilanteessa, jossa oppilaat neuvovat opettajia laitteiden käytössä! Tämä toimii toistaiseksi, mutta entäs sitten kun oppilaatkaan eivät tunne toiminnassa olevaa laitteistoa? :)

    Tällä hetkellä koulujen aineisto on siirtymässä nettiin ja lukiolaisten kirjoitukset ovat muuttumassa tietokoneilla tehtäviksi. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella lapsella on oltava tietämystä sosiaalisesta mediasta ja sen käytöstä.

    VastaaPoista
  2. Tämä aihe on lähellä "sydäntäni". Toisin kuin uskotaan, tieto- ja viestintätekniikka on tullut osaksi opetusta hitaammin kuin yhteiskunnassa keskimäärin (https://ec.europa.eu/digital-agenda/node/51275). Teknisiä laitteita ja ohjelmistoja on riittävästi, mutta niiden mielekäs käyttö on epäyhtenäistä. Tarvitsemme ajattelutapojen ja toimintamallien muutoksia, jotta voimme hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa, sisältäen sosiaalisen median, kunnolla opetuksessa ja oppimisessa. Mikään yksittäinen tekninen ratkaisu tai ohjelmisto ei ole sinällään ratkaisu vaan uudet toimintatavat sekä opettajien että opiskelijoiden. Muutos ei tapahdu hetkessä, koska olemme kaikki lähiopetuksen kasvatteja ja malli on meihin "sisään rakennettu". Aloitetaan vaikkapa niiden opetusvideoiden tai diojen muuttamisesta. https://www.facebook.com/DublinsFM104/videos/900786129965014/

    VastaaPoista