1 c) Yhteenveto
Maatalous
on fyysinen ala. Että voi aloittaa sosiaalisen median hyödyntämisen, on
osattava maatalouden perusteet. Pelkät hyvää tarkoittavat (alankin) ryhmät
eivät riitä menestyneen yrittäjyyden hoitamiseen.
Alussa
ajattelin, että ei sosiaalisella medialla ole oikeastaan mitään järjellistä
annettavaa tälle alalle, mutta heti seuraavaksi totesin, että onhan tällä
paljonkin annettavaa. Kuluttaja on nykyaikana hyvin tietoinen, valveutunut, ja
haluaa tietoja miten, missä ja mitä tuotetaan. Sosiaalisessa mediassa on
liikkunut vääristeltyjä kuvia ja selostuksia maataloudesta. On hyvä kertoa myös
kiihkoton, arkirealistinen kuva – antaa kuluttajalle laajempaa perspektiiviä. MTK:n maaseutunuoret ovat aktivoituneet maaseudun tutuksi tekemisessä myös some puolella.
Maaseutuyrittäjien
omat suljetut ryhmät taas toimivat ammatillisena tiedon levittäjänä ja
keskustelukanavina. Moninaiset ryhmät antavat mahdollisuuden käydä keskustelua
pitkistä etäisyyksistä ja hankalista työajoista huolimatta. Some on myös
jaksamisen ja välittämisen kanava.
Some
surffailu ei välttämät tuo lisäarvoa viljelijälle, joten hyvin kriittisesti
pitää miettiä, kuinka paljon aikaa tälle saralle uhraa. Kuitenkin sosiaalisten
suhteiden ylläpito on tärkeää, eikä sille voi laskea hintaa. Jos muuta
sosiaalista elämää ei ole, on some mittaamattoman arvokas.
Kuka osais selittää, miksi kirjainten alta teksi jää valkeaksi?
VastaaPoistaKu itte kysyy ja itte vastaa, saa sopivan vastauksen. Taisi johtua siitä, että laitoin tekstin leikkaa liimaa systeemillä.
Poista